Dnešní křesťanská literatura nabízí přehršel titulů, lepších či horších. Sem tam se objeví něco výjimečného. Jednou z takových neobyčejných knih je titul Ladislava Heryána Stopařem na této zemi.

     Heryán zaujal už svou předchozí knihou s názvem Exotem na této zemi. Tento titul získal velkou pozornost, řadu ocenění a byl uznáván čtenáři i kritiky. Nástupcem se stal Stopařem na této zemi. Nutno dodat, že za svým předchůdcem v ničem nezaostává.

     Musím přiznat, že Ladislav Heryán je mi velmi sympatický, nejspíše proto, že s ním sdílím velmi podobný pohled na svět. Už v první knize jsem si s ním úžasně notoval, nejinak je tomu v druhé.

     Otec Ladislav dokáže nabídnout pestrou škálu životních zkušeností a zážitků, o nichž mluví v každé kapitole, a na to vždy vztahuje úryvek Písma, který pak konfrontuje s realitou. Úvahy se týkají života i smrti, lásky, politiky, undergroundu…nejsilnější je však Heryán v okamžicích, kdy se zabývá lidmi na okraji společnosti (především bezdomovci) nebo těžkými tématy jako je homosexualita či rozvody. Co je mi opravdu blízké, je Heryánův pohled na tato témata. Neodsuzuje, nepolemizuje, nýbrž tyto lidi přijímá ve stylu Ježíšovy lásky. Kéž bychom to dokázali všichni bez oněch škaredých vět, jak by to všechno mělo být správně, jak by kdo měl napravit a opravit svůj život a za jakých přesných podmínek je možné komu udělit rozhřešení. Láska toto ve skutečnosti vůbec neřeší.

     Tím, že je Heryán biblista, je čtenář o mnoho obohacen a evangelium objeví v nové svěžesti. Kupříkladu:

Ježíš viděl zástupy a bylo mu jich líto – v řeckém originálu esplagchnisthe, kdy „splagchna“ znamená vnitřnosti –tedy Ježíšovi bylo zástupu tak líto, že mu to rvalo vnitřnosti. To už je jiný pohled než obvykle, že? Najednou vidíme, jak MOC Ježíšovi na lidech záleží.

Boží milorsdná, velkorysá láska je nazývána ve Starém Zákoně slovem rachamím a toto slovo je ze stejného hebrejského kořene jako rechem = děloha. Jen tento obraz, píše Heryán, vystačí člověku na celý život.

Anebo když Marta obsluhuje Ježíše a on ji v českém překladu říká, že se trápí pro mnoho věcí. Řecký text uvádí, že periespáto peri pollén diakonian – je rozervána mezi mnoh službami, tedy zcela vnitřně rozbita (Ježíš tedy nemá na mysli její momentální službu, jak to často chápeme, nýbrž jde o vnitřní stav její duše, kdy už není schopna rozlišovat, co je důležité.)

Takových a podobných příkladů je v knize mnoho. Doporučuji k přečtení. Možná po zavření knihy zjistíte, že jste evangelium nežili tak oopravdově, jak jste si mysleli – a že když se podíváte na druhé lidi, možná vás už nebude zajímat tolik jako dosud, jestli to jsou bezdomovci, muslimové, homosexuálové, rozvedení, černi nebo žlutí. Možná začnete trochu více nazírat va VŠECHNY lidi Ježíšovým pohledem lásky.